پایان نامه تعلیم وتربیت از دیدگاه امام جعفر صادق(ع) وامام رضا(ع)
قابل ویرایش.161 صفحه. منابع و ضمیمه آماری دارد
منابع :
1- مروج الذهب ، 3/212 .
2- ابن شهرآشوب ، مناقب ، 2/147.
3- یعقوبی ، 3/177.
4- ابن شهر آشوب ،مناقب، 2/302.
5- تا اینجا عبارت از « التهذیب » بود ،اما جملات بعد در کتاب " المجالس " جلد پنجم آمده است . ابن تیمیه در کتاب «التوسل و الوسیله » صفحه 52 چاپ دوم عبارتفوق را ضمن جمله ای طولانی آورده است .
6- تهذیب ، 2/104.
7- تهذیب التهذیب ، 2/104.
8- موفق ، مناقب ابوحنیفه ، 1/173 ؛ جامع اساتید ابوحنیفه ، 1/222 ،ذهبی ؛ ذکره الحفاظ ، 1/157 .
9- ملل ونحل ،1/272 ،چاپ دوم .
10-تهذیب ، 2/104.
11-مطالب السوؤل ، 2/55.
12-حلیه الاولیاء ، 3/192.
13-صفوه اصفوه ، 2/94 .
14-تذکره الخواص ، ص 351 .
15-سیدامین ،المجالس ، 5/209 .
16-مناهج التوسل ، ص 106 .
17-سند وبی ،رسائل جاحظ ، ص 106.
18-تقریب التهذیب ،ص68 .
19-غایه الاختصار ،ص 120.
20-اصواعق المحرقه ،ص 120
21-صحاح الاخبار ، ص 44 .
22-تاریخ ابن وردی .
23-ابن تغری بردی ،النجوم الزهراه ، 2/8 .
24-ش سامی ،قاموس الاعلام ، 3/1821 ، چاپ استانبول . این مطلب از متن ترکی آن ترجمه ونقل شد.
25-علی قاری ، شرح الشفاء 2/35 .
26-الجمع بین رجال الصحیحین ، 1/70 .
27-الأعلام ، 1/186 .
28-التحفه الأثنی عشریه ، ص 8 .
29-سویدی ، سبائک الذهب .
30-امیر علی ، تاریخ العرب ، ص 179 .
31-جواهرالکلام ،ص 13 .
32-تهذیب الاسماء ، 1/155.
33-شبلنجی ، نورالأبصار .
34-شرح المواهب ،1/51.
35-ابن خلکان وفیات الاعیان ، 1/327 .
36-یافعی ،مرآه الجنان ،1/304 .
37-مناوی ،الکواکب الدریه ، 1/94.
38-اتحاف الاشراف ،ص 54 .
39-الخلاصه ، ص 76 .
40-التشریع الأسلامی ، ص 263 .
41-جعفربن محمد ، ص 6 .
42-دائره المعارف ،6/468.
43-مقدمه کتاب الهفت و الأظله ، ص 15-16.
44-البدایه والنهایه ،11/51 .
45-ملل و نحل، شهرستاني، ج1، ص365.
46-وفاياتالاعيان، شمسالدينبن خلكان، تحقيق احسان عباس، چاپ بيروت، ج1، ص327.
47-رسائل جاحظ، ص106، نهجالبلاغه، ابنابي الحديد معتزلي، ج15، ص189.
48-منظور دو سالي است كه ابوحنيفه در محضر امام جعفرصادق(علیه السلام) تلمذ كردند.
49-مختصرالتحفهالاثنيعشريه، محمود شگري آلوسي، ص8.
50-مناقب آل ابيطالب، ابن شهرآشوب، ج3، ص396.
51-همان.
52-شهرستاني، ملل و نحل، ج1، ص365.
53-تاجالمواليد، طبرسي، چاپ قم.
54-الامامالصادق(علیه السلام)، محمد ابو زهره، ص66.
55-تاريخ يعقوبي، ص268.
56-الاعلام قاموس تراجم، خيرالدين زركلي، ج2، ص126.
57-ذهبي سير اعلام النبلاء، ج6، ص420 .
58-الامام مالك حياته و عصره و أرائه، ابو زهره، ص104.
59-تذكره الحفاظ، ذهبي، ج1، ص66.
60-الامام الصادق(علیه السلام)، محمد ابو زهره، ص66.
61-الامام مالك حياته و عصره و آرائه، ابو زهره، ص77.
62-شعراء، 215.
63-امر به معروف و نهی از منکر/ خرمی مشگانی، ابراهیم/ انتشارات مرسل سال۱۳۸۲
64-محمدی ری شهری، محمد، میزان الحکمه، ترجمه حمید رضا شیخی، ج ۸، قم، دارالحدیث، ۱۳۸۱، ص ۱۹۲
65-دهخدا، علی اکبر، لغتنامه ج۱۴، علی اکبر، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۷۲، ص۵۵۰
66-اصفهانی، راغب، معجم مفردات الفاظ القرآن، بیروت، دارالسیاسیة، مدخل رب ص ۳۳۶
67-مصطفوی، حسن، التحقیق فى کلمات القرآن الکریم، تهران، مؤسسة الطباعة و النشر، ۱۴۱۶، ذیل واژه «ربّ.
68-گاستون، میالاره، معنا و حدود علوم تربیتی، ترجمه علی محمد کاران، تهران، سمت، ۱۳۷۵، ص۱؛ مبانی و اصول آموزش و پرورش، غلامحسین شکوهی،ص۲۱
69-قرایی مقدم، امان الله، جامعهشناسى آموزش و پرورش، تهران، کتابخانة فروردین، ۱۳۷۵، ص۱۴
70-گاستون، میالاره، معنا و حدود علوم تربیتی، ص ۲و۳
71-اعرافی، علیرضا، کلیات فقه التربیه ،ج۱، قم، حوزه و دانشگاه، ۱۳۸۷، ص۲۸
72-احمد زاده، محمدعالم، پدیده مهاجرت و پیامدهای تربیتی آن، مدرسه عالی فقه و معارف اسلامی، ۱۳۸۶، صص ۸ تا ۱۲
73-رفیعی، بهروز، آراء دانشمندان مسلمان در تعلیم وتربیت ومبنای آن، قم، سمت، ۱۳۸۱، ص۲۶۷؛ سیدعلی حسینی زاده، سیرة تربیتی پیامبر و اهل بیت ( نگرش بر آموزش با تأکید بر آموزش های دینی)،ص ۲۸
74-حاجی ده آبادی، محمدعلی، در آمدی بر نظام تربیتی اسلام، قم، دفتر تدوین متون درسی مرکز جهانی، ۱۳۷۷، ص ۱۲۹
75- سوره نحل، آیة ۱۲۵
76-احسانی، محمد، روش های تربیتی انبیاء، (جزوه درسی) موسسه علوم انسانی جامعه المصظفی، ۱۳۸۵
77-اسراء، آیة ۳۶
78-عمید، حسن، فرهنک عمید، ص ۳۳۶
79-اصول کافى: ج ۱، ص ۸۸ ، باب الکون و المکان.
80-اصفهانی، راغب، مفردات، ذیل واژه وعظ
81-طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج ۱۲، ترجمه موسوی همدانی، قم، دفتر انتشارات اسلامی، ۱۳۷۴، ص۳۷۲
82-قرشی، باقرشریف، پژوهشی دقیق در زندگانی امام رضا علیه السلام، ۱۳۸۲،ص ۵۱ ؛ ابن بابویه، عیون اخبارالرضا، ج ۲، ص ۵۹۶
83- طه، آیه ۳۹
84- فتح، آیه ۲۹
85-انبیاء، آیه ۱۰۷
86- شولتز، نظریه های شخصیت، ترجمه یحیی سید محمدی، ص۱۲
87-مجلسی، محمدباقر، بحار الأنوار، ج ۴۹، ص ۱۰۲، (به نقل از: کافی، ج ۶، ص ۲۹۸).
88- بحارالانوار،ج ۴۹، ص ۱۶۴ (به نقل از: عیون اخبارالرضا ، ج ۲، ص ۱۵۹).
89-ابن بابویه، صدوق، عیون اخبارالرضا، علی اکبر غفاری، ج ۲، ص ۴۹۸
90-دهخدا، علی اکبر، لغت نامه دهخدا، ذیل واژه« الگو»
91-ا علام الورى ص ۳۱۵.
92- احمد ابن فارس، معجم المقاییس اللغه، ص۲۳۳
93-جوهری، اسماعیل ابن حماد، الصحاح، ج۲، ص۱۸۲۴؛ احمد ابن منظور، لسان العرب، ج۱۴، ص ۳۱۲
94-همان، ص ۱۰۷۱و فرهنگ عمید، حسن عمید، ص ۱۱۳۸
95-نجفی، محمدحسن، جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام، ج۲۱، بیروت، داراحیاء التراث،،ص ۳۵۶
96- حسینی، سیدریاض علی شاه، ابعاد اخلاقی و تربیتی امر به معروف ونهی از منکر در متون اسلامی، قم، جامعة المصطفی،ص۱۷
97-آل عمران، آیه ۱۱۰
98-مدرسی، محمدتقی، امامان و جنبشهای مکتبی، مشهد، آستان قدس رضوی، ۱۳۶۷ ص ۲۸۱
99-أَشْهَدُ أَنَّکَ قَدْ أَقَمْتَ الصَّلَاةَ وَ آتَیْتَ الزَّکَاةَ وَ أَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَیْتَ عَنِ الْمُنْکَرِ(الکافی ج۴ ص۵۷۴ باب زیارة قبر أبی عبد الله الحسین
100- عیون اخبار الرضا، ج ۲، ص ۱۲۳
101- بحارالانوار، ج ۱۰۱، ص ۱۱۲
102- الکافی، ج ۶، ص ۳۶۰
103- الارشاد، شیخ مفید، ج 2، ص 174.
104- مروج الذهب، علی بن حسین مسعودی، ج 3، ص 297.
105- بحارالانوار، علّامه مجلسی، ج 68، ص 393.
106- معانی الاخبار، شیخ صدوق، ص 191.
107- مأخذ قبل، ج 71، ص 395.
108- کشف الغمّه فی معرفة الائمه، علی بن عیسی اربلی، ج 2، ص 208.
109- سوره عنکبوت، آیه 61.
110- بحارالانوار، ج 3، ص 41.
111- همان، ج 22، ص 431.
112- اصول کافی، کلینی، ج 1، ص 25.
113- مأخذ قبل، ج 47، ص 217.
114- همان، ج 1، ص 200.
115- احتجاج طبرسی، ج 2، ص 122.
116- سوره صف، آیه 2.
117- اصول کافی، ج 1، ص 18.
118- بحارالانوار، ج 5، ص 198.
119- همان، ج 1، ص 170.
120- تحف العقول، ابن شعبه حرّانی، ص 381.
121- اصول کافی، ج 8، ص 93.
122- من لایحضره الفقیه، شیخ صدوق، ج 3، ص 174.
123- مأخذ قبل، ج 4، ص 400.
124- این سخنرانی در 25 شوال 1381 هجری قمری به مناسبت وفات امام صادق علیه السلام ایراد شده است.
125- نهج البلاغه،خطبه 200.
126- به کتاب کافی،ج 5/ص 65 الی 70 و جلد اول داستان راستان تحت عنوان «امام صادق و متصوفه »مراجعه شود.
127- اعراف/32.
128- ق/37.